چراغ چشم گربه ای خورشیدی یا گل میخ سولار
solar road stud
چراغ چشم گربه ای ، چراغی است که به فاصله معین به کف جاده ها واتوبانها نصب می شود تا رانندگان ضمن مشاهده آن با امنیت بیشتری به مسیر خود ادامه دهند .
منبع تولید انرژی این چراغ از سلول مونو کریستال خورشیدی است که باطری لیتیومی را در هنگام روز شارژ می نماید .
بر اساس نیاز و شرایط هر منطقه ، لامپ های ال ای دی رامیتوان دردو یا چهار جهت کارگذاشت ، که چشمک زن و یا ثابت بودن آنها ، بستگی به شرایط عمومی منطقه دارد .
چراغ چشم گربه ای در شبهای بارانی و مه ، کمک فراوانی در تامین امنیت جاده ایفا می کنند بطوریکه رانندگان با هدایت آنها ،مسیر خود را طی می نمایند .
مقاوم در برابر ضربه و صرفه جوئی در مصرف انرژی و دوستدار محیط زیست و نصب آسان آن از ویژگیهای چراغ چشم گربه ای سولار می باشند .
گل میخ سولار دارای سنسور نوری بوده که بمحض تاریکی هوا روشن شده و پس از روشن شدن هوا ، خاموش می شوند .
بدنه گل میخ ها از پلی کربنات و آلومینیوم ریخته گری ساخته می شود ، که برای هر شرایط جوی و منطقه ای مناسب می باشد .
از آنجا که روشنایی یکی از ضروری ترین موارد در دنیای مدرن است ، انرژی خورشیدی یک منبع نامحدود و رایگان برای گل میخ سولار بوده که روزانه در دسترس می باشد .
بنابراین کاهش منابع فسیلی ، نور خورشید را در اولویت صنعت انرژی قرار داده است و تولید گل میخ سولار یا چراغ چشم گربه ای ، یکی از نیازهای اصلی جوامع بشری است .
رعایت ضریب نفوذ در ساخت چراغ چشم گربه ای موجب افزایش راندمان و نیز افزایش طول عمر آن می باشد .
ترافیک و گل میخ سولار
با افزایش روز افزون تعداد خودروها و تردد آنها در جاده ها و اتوبانها ، مدیریت رانندگی واستفاده از علائم ترافیکی جدید ، بسیار ضروری است. از طرفی با توجه به گستردگی جاده ها، ایجاد روشنائی لازم برای همه مسیرها ، بعلت هزینه های زیاد امکان پذیر نیست .
رانندگی در شبهای مهتابی وبارانی و مه ، بسیار دل انگیز و با خاطره بوده اما خطرات زیادی دارد و چنانچه از تجهیزات ترافیکی نوین استفاده شود میزان تصادفات جاده ای را کاهش می دهد .
یکی ازتجهیزاتی که در هدایت رانندگان و کاهش تصادفات جاده ای بسیار موثر است ، گل میخ سولار بوده که به چراغ چشم گربه ای مشهور است .
گل میخ سولار ، با استفاده از ال ای دی های رنگی و دارای لنز، مسیر جاده و اتوبان را بصورت چشمک زن و یا نور ثابت برای رانندگان نشان می دهد .
علت نامگذاری این نوع چراغها به چراغ چشم گربه ای این است که از فاصله دور شباهت زیادی به چشم گربه دارد .
میزان تصادفات جاده ای درکشورهای مختلف جهان
تصادفات جاده ای معضلی بزرگ برای کشورها شده است که گل میخ سولار می تواند ضمن هدایت رانندگان بعنوان راهنما ، امنیت عمومی جاده ها را افزایش دهد .
بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده، شمار قربانیان تصادفات جادهای افزایش یافته است. آمار قربانیان کشورهای فقیر تقریبا سه برابر کشورهای ثروتمند است زیرا کشورهای فقیر از تجهیزات نوینی مثل گل میخ سولار استفاده نمی کنند .
بر اساس این آمار، سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در حوادث رانندگی جان میبازند که این میزان تلفات انسانی با جمعیت شهر کپنهاگ ، پایتخت دانمارک برابری می کند .
متاسفانه بیش از 85درصد تصادفات در هنگام شب اتفاق می افتد که چنانچه از تجهیزات ترافیکی و ایمنی بیشتر و بهتری همچون گل میخ سولار استفاده شود ، از میزان تصادفات کاسته می شود .
آمار تصادفات در ایران
به گفته کارشناسان و دستاندکاران امور رانندگی ، آمار تصادفات رانندگی در ایران بسیار نگرانکننده است بطوریکه سالانه بیش از هفده هزار نفر در جاده ها کشته شده و حدود دویست و پنجاه هزارنفر مجروح می شوند که از بین این مجروحین بیش از دوهزار نفر قطع نخاعی شده که هزینه نگهداری از این افراد هزینه های زیادی به جامعه تحمیل می نماید .
در صورتیکه با استفاده از گل میخ سولار و نصب در جاده ها و اتوبانها ، می توان جلوی این تصادفات را به میزان قابل ملاحظه ای گرفت .
بخش عمده تصادفات رانندگی به علت ایمن نبودن جادهها و محورهای ارتباطی بوده و نقاط حادثهخیز، گردنهها و شیب جادهها و نبود شانه خاکی در حاشیه جادهها از مهمترین دلایل ناایمن بودن است که به محض بروز بارندگی و بارش جادهها ناایمنتر میشود .
ایمن نبودن جاده ها را می توان با چراغ چشم گربه ای و دیگر تجهیزات ترافیکی ایمن نمود که متاسفانه در جاده های کشوراز گل میخ سولار استفاده نمی شود .
گل میخ سولار بعنوان مهمترین علائم هشدار دهنده در هنگام شب ، خصوصا شبهای بارانی و مه غلیظ ، و یکی از مهمترین نیازها برای تامین امنیت عمومی جاده ها ورانندگی می باشد .
آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته میشوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می شوند. اگر میانگین 17 تا ۲۳ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی سالانه یک زلزله بزرگ صورت می گیرد ویا تعداد تلفات جادهای سالانه کشور با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری میکند .
به نوشته یونیسف ، تلفات رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می کند که طبق برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، ضرراقتصادی ناشی از تصادفات حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی کشور می باشد .
بانک جهانی در بررسیهای خود ، وضعیت حوادث جادهای در ایران را "بحرانی" اعلام کرده و آمار تلفات حوادث رانندگی در ایران را ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابرترکیه اعلام کرده است ، در صورتیکه میزان جمعیت ترکیه با ایران برابری می کند .
بررسی های نشان می دهد ، کشور ترکیه و ژاپن به دلیل استفاده از تجهیزات ترافیکی نوین خصوصا گل میخ سولار و همچنین خودروهای مناسب از جاده های ایمن تری نسبت به ایران دارا می باشند .