در این قسمت از مقاله به تعریف مدیریت پروژه، شرح وظایف و اهداف آن می پردازیم؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
مدیریت پروژه مهمترین بخش (مرکز ثقل) سازمان است. در فیزیک، مرکز ثقل نقطه مهمی از یک جسم است که گویا تمام جرم جسم در این نقطه یکجا جمع شده باشد. به بیان ساده، مرکز ثقل یک جسم، نقطه اعتدال آن است. شرکت ها و سازمانها به وجود می آیند تا پروژه هایشان را انجام دهند و در قبال آنها پول دریافت کنند. این ساده ترین مرحله ای است که میتوانیم برای یک شرکت بیان کنیم. اما چرا بعضی از آنها موفق میشوند و برخی دیگر شکست میخورند؟ مگر این فرایند ساده برای همه یکسان نیست؟
یکی از فاکتور هایی که در پیروزی و شکست خوردن یک سازمان کارساز است، پیدا کردن مرکز ثقل و استفاده از آن برای ایجاد اعتدال در سازمان است. پس یعنی نقش مدیریت پروژه به اندازهای ضروری است که میتواند پیروزی یا شکست خوردن سازمان را معیین کند. با مطالعه این مقاله میتوانید مرکز اعتدال سازمان خود را آشکار کنید و با مدیریت بنیادی پروژه ها، سرعت جلو رفتن تان را افزایش دهید
مدیریت پروژه چیست؟
پیش از تعریف مدیریت پروژه، باید به چیستی و خصوصیت های یک پروژه فکر کنیم. پروژهها سری کارهایی هستند که برای به دست آوردن به هدف خاصی انجام میشوند. این کارها باید در زمان معین شده انجام شوند. هر بخش از پروژه را هم یک فرد یا یک تیم انجام میدهد. کمابیش هیچ دو پروژه های مانند هم نیستند. حتی اگر مجموعه کارهای مورد احتیاج برای دو پروژه برابر باشد، ریزگان آنها باهم گوناگون خواهد بود
حال می توانیم به سوال مدیریت پروژه چیست پاسخ دهیم.
اگر پروژه را یک ماشین در نظر بگیریم، مدیر پروژه راننده آن است. این راننده نقشه راه را از صاحبکار دریافت میکند و با استفاده از منابع و داشته ها که در تصرف دارد، آن را به هدف میرساند. یک راننده باید از چگونگی سلامت خودرو، درستی راه، وقت رسیدن به مقصد و… آگاه باشد تا در صورت نمایان شدن پیچیدگی بتواند در زمان کوتاهی آن را حل کند. مدیر پروژه در نرم افزار crm نیز باید در روند تمام ریزگان فرایند کار باشد تا بتواند دشواری های احتمالی را تشخیص دهد و آنها را در کوتاهترین زمان ممکن حل کند
اهداف مدیریت پروژه چیست؟
اکنون به طور کلی میدانید که تعریف مدیریت پروژه چیست و مدیر پروژه کیست جزئیات اهداف مدیریت پروژه به کارهایی که باید انجام شوند ارتباط دارد. مثلا در یک پروژه میزان کیفیت بالای کار، اولین هدف است. اما در پروژه دیگری که اعتبار محدودی دارد، انجام کارها با کمترین هزینه ممکن هدف اصلی محسوب میشود.
به طور کلی میتوانیم اهداف مدیریت پروژه را در یک جمله خلاصه کنیم:
هدف از مدیریت رساندن پروژه به سمت مقصد با ایجاد اعتدال بین سه عامل اعتبار، وقت و میزان کیفیت است.
اهمیت نرم افزار crm در مدیریت پروژه در سازمان
بعضی از مدیران فکر میکنند که اگر هر یک از اعضای سازمان مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند، دیگر نیازی به نقش مدیر پروژه نیست. تنها دلیلی که برای این تفکر اشتباه وجود دارد این است که این دسته از مدیران اهمیت مدیریت پروژه در سازمان را پی نبردند
مدیریت پروژه در سازمان مانند نخ تسبیح است! چیزی که دیده نمیشود، اما مهره ها را کنار هم نگه میدارد.
شرح وظایف مدیر پروژه چیست؟
در این بخش لیستی از مهمترین وظایف مدیر پروژه را آوردهایم
- مدیر باید رسیدگی کند که الان پروژه در چه موقعیتی قرار دارد
- مدیر باید معین کند که آیا موقعیت فعلی سازگار با برنامه است یا خیر
- اگر پروژه نسبت به زمانبندی معین شده دیرکرد دارد، مدیر باید سبب آن را آشکار کند
- بعد از شناسایی کردن مانع ها باید راههایی برای حل آنها پیدا کند تا پروژه در وقت مناسب به پایان برسد
- پیدا کردن وقت ها و راههایی برای افزایش کیفیت و سرعت انجام کار از دیگر وظایف مدیر پروژه است
- مدیر پروژه باید از همان ابتدا تیم را با فرایند انجام پروژه همراه کند
- مدیر پروژه باید داده های کامل در رابطه طریقه انجام کارها را به سایر مدیران شرح دهد
- در صورتی که کاستی در پروژه و منبع آن وجود دارد، مدیر پروژه باید این منابع را آماده کند یا دستور آماده کردن آنها را بفرستد
در لیست بالا به صورت کلی شرح وظایف مدیر پروژه را بیان کردیم. یک مدیر جایز است در هر پروژه وظایف منحصر به فردی داشته باشد. به همین دلیل چنین فردی باید قدرت مدیریت در شرایط گوناگون را داشته باشد
فرآیندهای مدیریت پروژه
فرآیند های مدیریت پروژه یعنی زمانی که مدیر پروژه وظایف خود را گام به گام در نرم افزار crm یا نرم افزار erp انجام میدهد تا در نهایت پروژه به پایان برسد. هر پروژه فرآیند منحصر به فردی دارد. مثلا در برخی موارد اعضای تیم مورد استفاده برای انجام یک پروژه از پیش معین شده اند و نیازی به اختصاص دادن منابع انسانی نیست. اما پروژه دیگری به ساختن تیم هم نیاز دارد
به طور کلی فرآیند های مدیریت پروژه را میتوان در لیست زیر خلاصه کرد
- معین کردن اهداف پروژه با تمام ریزگان
- آماده کردن منابع انسانی، مالی و داشته ها و تجهیزات مورد نیاز برای انجام پروژه
- برنامه ریزی مدت دار برای هر بخش از پروژه
- توجیه اعضای تیم و وارد شدن به فاز اجرای پروژه
- بررسی فعالیتهای اعضای تیم و روند پیروزی پروژه
- پایان پروژه و واگذاری به کارفرما
انواع مدیریت پروژه به شرح زیر است؛
آبشاری
چابک
اسکرام
کانبان
پرینس ۲
کاربران گرامی می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت درخواست های خود با نرم افزار crm چیتاک ارتباط بگیرید.