طراحی سایت
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403.

info@herfenews.ir  | تماس با مدیر سایت 0919.337.5082

    توضیحاتی در مورد انواع تابلو برق

    بسیاری از کسانی که برای اولین بار دست به پیمان‌کاری یا مدیریت ساخت و ساز یک ساختمان می‌زنند، در بسیاری از موارد به دلیل عدم داشتن آگاهی و تجربه مورد نیاز به مشکل بر می‌خورند. آگاهی از دانش‌های عمومی مربوط به مهندسی برق و برق کشی ساختمان می‌تواند از موارد ضروری باشد. حتی اگر به عنوان یک پیمانکار یا مدیر ساخت از نیروی مشاوره و تخصصی بهره‌مند باشید، برای کارهایی همچون پیش‌بینی و فهرست کردن هزینه‌ها نیاز دارید که از برخی موارد اولیه آگاه باشید. در این مقاله قصد داریم با توجه به نوع ساختمان و محل پروژه شما چه نوع تابلو برقی مورد نیاز می‌باشد. البته توجه داشته باشید که ما تنها قادریم که نوع تابلو برق را تشخیص دهیم و تشخیص دقیق اینکه تابلو برق چگونه ساخته خواهد شد و چه پیش‌نیازهای فنی خواهد داشت، در حیطه تخصص کارشناس می‌باشد. معمولا وقتی به اصناف یا شرکت‌های تولید تابلو برق می‌روید، شرکت مورد نظر یک کارشناس برای بازدید از محل پروژه شما می‌فرستد تا با توجه به پیش‌نیازها و شرایط مختلف محل، تمامی جزئیات ساخت تابلو برق را در نظر بگیرد. اما اگر قصد پیش‌بینی هزینه‌ها و لیست کردن موارد مورد نیاز بصورت تقریبی را دارید، این مطلب را از دست ندهید.

    تابلو برق چیست؟

    تابلو برق یک باکس و محفظه معمولا فلزی می‌باشد که وظیفه کنترل جریان برق یک ناحیه یا مجتمع را برعهده دارد. معمول‌ترین تابلوهای برق که همه ما آن‌ها را تاکنون دیده‌ایم، تابلوهای برق سیستم روشنایی معابر و خیابان‌ها می‌باشند. یک تابلوی برق شامل تعداد بسیار بالایی سیم‌کشی و مدارهای الکتریکی می‌باشد که بسیار خطرناک هستند. به همین دلیل تابلو برق به شکل یک محفظه با ایمنی بالا ساخته می‌شود که اطرافیان را از خطر برق گرفتگی حفظ کند. بصورت خلاصه، وظیفه تابلو برق کنترل و کاهش ولتاژ برق ورودی می‌باشد و همچنین مدیریت برق رسانی به مواردی که از برق استفاده می‎کنند. مهم‌تر از هرچیزی، تابلو برق باید بتواند از تمامی وسایل برقی یک مجتمع در برابر ولتاژ و جریان برق محافظت کند.

     دسته بندی تابلوهای برق

    بصورت کلی و خلاصه تمامی تابلوهای برق به دو دسته فشار ضعیف و فشار متوسط تقسیم بندی می‌شوند. همچنین هر نوع تابلو برق زیردسته‌های خودش را داراست. اکثر تابلو برق‌هایی که در محیط اطراف ما هستند از نوع تابلو برق فشار ضعیف می‌باشند. همچنین تنوع و گوناگونی زیردسته‌های تابلو برق فشار ضعیف بسیار بالاتر است.

    تابلو توزیع برق صنعتی

    از این تابلو برق صنعتی در کارخانه‌ها، شرکت‌ها و تولیدی‌ها که دارای دستگاه‌های صنعتی می‌باشند استفاده می‌گردد.

    تابلو توزیع برق مسکونی

    از پرکاربردترین انواع تابلو برق می‌باشد و همچنین انواع بسیار مختلفی دارد. تمامی تابلو برق‌های که در ساختمان‌های مسکونی بکار می‌روند از این دسته می‌باشند.

    تابلو بانک خازن

    این تابلو مخصوص کاهش ولتاژ برق مصرف می‌باشد که معمولا برای اماکنی که جریان برق بسیار کمی نیاز دارند استفاده می‌شود. امکان دارد یک محل نیاز بسیار کمی به برق داشته باشد و برق شهری در حالت عادی بسیار برای این بخش بی‌رویه و اضافه باشد؛ در این میان برای صرفه جویی و کاهش برق مصرفی، از یک تابلوی برق بانک خازن استفاده می‌شود تا بتوان تا حد امکان میزان برق ورودی را کاهش داد.

    تابلو برق فرمان موتوری

    مطمئنا می‌دانید که موتورهای مختلفی که در مکان‌های مختلف استفاده می‌کنیم معمولا نسبت به نوسانات و جریانات برق بسیار حساس هستند و می‌توانند با کمی نوسان و بی‌نظمی در جریان برق بسوزند و یا ضرر مالی بالایی را ایجاد کنند؛ به همین خاطر، جدا از تابلو برق خود واحد مسکونی، یک تابلو برق جداگانه برای کنترل ولتاژ برق ورودی موتورهای قوی نصب می‌گردد که تابلو برق فرمان موتوری نام دارد.

    تابلو برق کنترل PLC

    در بسیاری از موارد، همانند مثالی که برای موتورها زدیم، دستگاه‌هایی وجود دارند که نسبت به کمترین نوسان برق بیشترین حساسیت را نشان می‌دهند و با کمی نوسان می‌توانند آسیب ببینند. این دستگاه‌ها عمدتا دارای تعداد بسیار زیادی مدار الکتریکی ظریف می‌باشند که نیازمند ولتاژ بسیار ضعیف شده‌ای از برق دارند. به همین دلیل، گاها برای اینگونه بخش‌ها از تابلو برق کنترل PLC استفاده می‌گردد تا از مدارهای الکتریکی در برابر سوختن مواظبت شود.

    تابلو برق مارشالینگ

    در پروژه‌های پیچیده و بزرگی که توسط متخصصین انجام می‌گیرد، معمولا چندین تابلو برق وجود دارد؛ برای مثال، یک تابلو برق مرکزی وجود دارد با چندین تابلو برق فرعی. وظیفه تابلو برق مارشالینگ متصل کردن این تابلوهای برق به تابلو برق مرکزی می‌باشد.

    آخرین اخبار

    دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 20:30

    به گزارش خبرآنلاین، سرعت نور در خلأ ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است و عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه در...

    یکشنبه, 02 ارديبهشت 1403 20:30

    به گزارش خبرآنلاین و به نقل از دیجیاتو، پژوهشگران دانشگاه میشیگان، تست ادرار جدیدی را به نام...

    شنبه, 01 ارديبهشت 1403 20:30

    امیرمسعود عابدین: فانگ چنگ بائو بائو ۸ معروف به «لئوپارد ۸»، یکی از معدود مدعیان چینی رقابت با...

    جمعه, 31 فروردين 1403 20:30

    به گزارش خبرآنلاین، حضور گلکسی زد فلیپ ۶ در بنچمارک گیک‌بنچ نشان می‌دهد که گوشی تاشدنی جدید...

    پنج شنبه, 30 فروردين 1403 20:30

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موتورسیکلت‌هایی که قدرت زیادی تولید می‌کنند جذابیت‌های زیادی دارند....

    چهارشنبه, 29 فروردين 1403 21:02

    گروه هسل دیزاین با ارائه کفشورهای خطی، راه‌حلی مدرن و باکیفیت برای داشتن حمام‌های زیبا و کارآمد...

    چهارشنبه, 29 فروردين 1403 20:30

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هوندا سیتی یکی از قدیمی‌ترین محصولات این شرکت ژاپنی به شمار می‌رود که...

    چهارشنبه, 29 فروردين 1403 08:21

    جک پنوماتیک دارای قطعات مختلفی است. می توان به قطعه آماده سازی هوا، شیرهای کنترل، رگلاتور های...

    سه شنبه, 28 فروردين 1403 20:30

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محققان نام این ماده دو بعدی جدید را "گلدن" گذاشته‌اند؛ گلدن...

    دوشنبه, 27 فروردين 1403 21:11

    عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است و می‌تواند افراد بزرگسال را هم درگیر کند. اغلب اوقات این بیماری...

    سلامت حرفه نیوز

    شنبه, 30 ارديبهشت 1402 11:19

    آنطور که پیداست در دنیای امروز که تکنولوژی حرف اول را در پیشرفت و توسعه میزند، کمتر به سلامت و آسایشمان می اندیشیم. سرعت و کیفیت کار­ها بیشتر شده است. اما آیا این سریع شدن توانسته است تاثیر بسزایی...

    سه شنبه, 22 فروردين 1402 16:13

    خشکی پوست علت‌های مختلفی دارد و احتمالا هر فردی در طول زندگی خود آن را تجربه کرده است؛ شرایطی که پوست شما خشک می‌شود، خارش دارد و یا پوسته پوسته می‌شود؛ اما با رعایت برخی نکات می‌توان شدت آن را کاهش...

    آخرین اخبار

    دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 20:30

    به گزارش خبرآنلاین، سرعت نور در خلأ ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است و عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه در...

    یکشنبه, 02 ارديبهشت 1403 20:30

    به گزارش خبرآنلاین و به نقل از دیجیاتو، پژوهشگران دانشگاه میشیگان، تست ادرار جدیدی را به نام...

    شنبه, 01 ارديبهشت 1403 20:30

    امیرمسعود عابدین: فانگ چنگ بائو بائو ۸ معروف به «لئوپارد ۸»، یکی از معدود مدعیان چینی رقابت با...

    © 2024 تمام حقوق این سایت برای حرفه نیوز herfenews.ir محفوظ می باشد