از اواسط دهه 80 بود که خودروهای چینی وارد بازار ایران شدند. خودروهای چینی همیشه به قیمت نسبتا پایین و امکانات بالا متناسب با قیمتشان معروف بوده اند. البته زمانی که این خودروها برای اولین بار وارد بازار خودرو شدند، استقبال چندانی از آنها نشد و دلیل آن کیفیت بهتر برخی خودروهای داخلی بود، اما از آنجایی که به تدریج شاهد افت کیفیت خودروهای تولیدی در کشور بودیم، خودروهای چینی جایگاه خود را در بازار ایران تقویت کرده و خریداران زیادی را به خود جذب کرده اند. البته این بدان معنا نیست که خودروهای چینی را می توان از نظر کیفی با خودروهای وارداتی دیگر مانند خودروهای کره ای و ژاپنی مقایسه کرد، اما متاسفانه در مقایسه با خودروهای تولید داخل، این خودروهای چینی بیشترین برنده را دارند.
شاید این مقایسه از نگاه برخی کمی بدبینانه باشد، اما با نگاهی اجمالی به بازارهای جهانی می توان به عقب افتادن خودروسازی ایران و همجنین ختی در تولید لوازم یدکی ، از کشورهای دیگر مانند چین پی برد. یکی از برندهای چینی که در سال 2014 وارد بازار ایران شد برلیانس بود. خط تولید این خودرو در شرکت پارس خودرو قرار دارد و عملیات مونتاژ توسط این شرکت انجام می شود.
مدتی است که برلیانس همکاری کوتاهی با بی ام و داشته است و از این نظر می توان به کیفیت طراحی و عملکرد این خودروساز اعتماد کرد. برلیانس چندین نسخه مختلف از این خودرو را با همکاری پارس خودرو در ایران عرضه می کند.
برلیانس H330
این مدل که در رده سدان قرار می گیرد، یکی از پرطرفدارترین مدل های برلیانس در بازار ایران است که قطعات یدکی h330 نیز در ایران موجود است . هدف اصلی این مدل خانواده هایی هستند که به فضای کافی در کابین و صندوق عقب نیاز دارند و از رانندگی با خودروهایی با گیربکس دستی خسته شده اند. البته این خودرو با گیربکس دستی نیز عرضه می شود. موتور استفاده شده در این خودرو یک موتور 4 سیلندر خطی 1.5 لیتری است که قادر به تولید 108 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور است. میانگین مصرف ترکیبی این خودرو با گیربکس اتوماتیک 6.7 و با گیربکس دستی 6.4 است و حجم باک آن نیز 55 لیتر است. برخی از امکانات رفاهی این تریم عبارتند از: سانروف برقی دو حالته، سیستم کنترل آب و هوای خودکار و سنسور پارک عقب. مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم صوتی با دو بلندگوی اضافی (6) و دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان استفاده می کند. از دیگر ویژگی های مدل اتوماتیک می توان به بستن شیشه ها با ریموت کنترل، قابلیت تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، سیستم ورود بدون کلید و تنظیم ارتفاع چراغ جلو اشاره کرد. برخی از رقبای این خودرو دنا و پژو پارس هستند که از نظر امکانات تا حدودی با برلیانس برابری می کنند و تنها موضوع کیفیت ساخت یعنی انتخاب بین بد و بدتر است. اما باید دقت کرد که بحث کیفیت در سایر این خودروهای جینی و لوازم یدکی آنها مانند ام وی ام و جک و ... وضعیت جالبی ندارد
برلیانس H320
این مدل در واقع مدل هاچ بک برلیانس H330 است. یعنی این خودرو از موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با توان خروجی 108 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر نیز بهره می برد. H320 در بازار ایران بسیار محبوب است.
بیشترین طیف خریداران این خودرو را جوانان تشکیل می دهند; گروهی از خریداران که همواره به دنبال خودروهای هاچ بک با ظاهری مدرن و امکانات قابل قبول بوده اند. این مدل را می توان یکی از اصلی ترین رقبای پژو 206 و 207 دانست، خودرویی که از نظر کارایی از رقبای خود پیشی می گیرد و تنها چیزی که خریداران را بین 207 و برلیانس H320 مردد می کند کیفیت خودروهای چینی با لوازم یدکی برلیانس است.
البته همانطور که گفته شد خودروهای داخلی نیز به چیزی شبیه به تخم های بخت تبدیل شده اند. فردی می تواند یکی از خودروهای تولید شده در کشور را بخرد و سال ها مشکلی با آن نداشته باشد و از طرفی فردی همان مدل خودرو را بخرد و کمتر از چند ماه از خرید آن پشیمان شود. به همین دلیل اعتماد به برلیانس بی دلیل نیست.