کانون ارزیابی و توسعه یک سامانه برخط است که با رعایت استانداردهای خاص، درک جامعی را نسبت به کارمندان و مدیران ارائه می دهد. در واقع کانون ارزیابی و توسعه شکل آنلاین کانون های ارزیابی پیش از استخدام است. این کانون آزمون ها و دوره های مورد نظر را برای ارزیابی به صورت آنلاین ارائه می نماید. کانون ارزیابی و توسعه آنلاین نسبت به شیوه حضوری مزایایی از جمله کم هزینه تر و متنوع تر بودن را دارد. این کانون در جهت ترسیم مدل شایستگی معیارها و مولفه های گوناگونی را در مورد کارمندان و مدیران مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد. در نوشتار پیش روز ضمن ارائه تعریفی از خدمات قابل ارائه توسط کانون ارزیابی و توسعه، با مقایسه شیوه حضوری و غیر حضوری ارزیابی، مزایای برخورداری از خدمات کانون ارزیابی آنلاین را مورد بررسی قرار می دهیم.
وظیفه اصلی کانون ارزیابی و توسعه چیست؟
استفاده از خدمات کانون ارزیابی و توسعه برای مدیران و کارمندانی تمایل به بهتر شدن بازدهی نیروی کار دارند، مناسب است. همچنین متقاضیان جویای کار با استفاده از خدمات این کانون می توانند ارزیابی مناسب تری نسبت به علایق، استعدادها و مهارت های شغلی خویش به دست آورند. وظیفه اصلی کانون ارزیابی مدیران ارائه و برگزاری مجموعه ای دوره های آموزشی، تمرین ها و آزمون ها برای ارزیابی جنبه های مختلف محیط کار می باشد. در این روش به شیوه گروهی یا تک به تک به شرکت کنندگان این فرصت داده می شود که توانایی های خود را در قالب مجموعه مشخصی از ابزارها، ارزیابی کنند. تحقیقات علمی متعدد نشان داده اند که کانون های ارزیابی یکی از روش های قابل اطمینان و موثر در ارزیابی و پیش بینی عملکرد مستخدمین است.
همچنین کانون ارزیابی و توسعه در مسیر ایجاد یک مدل شایستگی تلاش می کند. منظور از مدل شایستگی مجموعه ای از دانش ها، مهارت ها، توانایی ها، ویژگی ها و صفات متمایز کننده ای است که افراد با استفاده از آنها می توانند شایستگی خویش در محیط کار را افزایش دهند.
به طور کلی مدل شایستگی کانون برای پشتیبانی از چرخه عمر کارکنان ایجاد گردیده است. منظور از چرخه عمر کارکنان فرایند انتخاب، مدیریت عملکرد، آموزش و برنامه ریزی جانشین پروری می باشد. برخی از ابزارهای کانون ارزیابی و توسعه در این راه عبارت از موارد زیر است:
- ارزیابی پیش از استخدام برای موقعیت های شغلی
- معیارهای کلیدی مدیریت عملکرد
- برنامه های جانشین پروری برای استعدادهای برتر
- برنامه ها و دوره های آموزشی مربوط به آموزش و توسعه
مراحل تدوین مدل شایستگی چیست؟
مراحل مدل شایستگی که توسط کانون ارزیابی و توسعه ارائه می شود، از قرار زیر است:
- پرسشنامه؛ در این مدل برای هر موقعیت شغلی مطابق با شاخص های کلیدی سازمان، پرسشنامه طراحی می شود.
- توزیع پرسشنامه؛ پس از طراحی پرسشنامه، می بایست میان شرکت کنندگان توزیع شود. توزیع پرسشنامه می بایست در میان تعداد قابل توجهی از همکاران صورت گیرد. به طوری که نتایج به دست آمده قابل تعمیم و ارزیابی باشد.
- گروه های کانونی؛ یکی دیگر از مراحل تدوین مدل شایستگی ایجاد گروه های کانونی متشکل از همکاران برای تایید یافته ها می باشد.
- برگزاری جلسه؛ تیم های اجرایی در مورد استراتژی های فعلی و آینده شرکت و اطمینان از توافق همه افراد بر سر مهارت های برای هر شغل می بایست جلسه تشکیل دهند.
- خلاصه نتایج؛ آخرین مرحله از مدل شایستگی ارائه خلاصه نتایج جلسات، پرسشنامه ها و گروهای کانونی می باشد.
نکات کاربردی در خصوص کانون
بدون تردید مدیران در استخدام و بکارگیری نیروی کار مورد نیاز خویش باید متقاضیان کار را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند. کانون ارزیابی مدیران دربر گیرنده مجموعه ای از روش ها و تمرینات برای شبیه سازی برخی از جنبه های محیط کار است. در شیوه برخط کانون ارزیابی و توسعه که توسط موسسه رسا اجراء می شود، توانایی ها و مهارت های گوناگون شرکت کنندگان مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و بر مبنای آن عملکرد شغلی شخص در آینده پیش بینی می شود.
کانون ارزیابی و توسعه به عنوان یک کانون ارزیابی از ویژگی های زیر برخوردار است:
- جامعیت ابزارها و محتوا؛ یک کانون ارزیابی خوب معمولاً دامنه گسترده ای از برنامه ها و ابزار را مورد استفاده قرار می دهد.
- عدالت رویه ای؛ برای شرکت کنندگان در کانون اغلب این احساس به وجود می آید که آنها نیز به اندازه دیگران فرصت کافی برای بروز استعدادها و توانایی های خود را دارا هستند.
- تشابه با واقعیت؛ کانون ارزیابی و توسعه به عنوان یک کانون ارزیابی خوب، از انواع ابزارها برای جمع آوری داده در هر زمینه استفاده می کند. به گونه ای که در هر مورد، نتایج کانون می تواند تصویر جامعی از شایستگی های فرد را ارائه دهد.
- برندسازی کارفرما؛ از آنجا که کانون ارزیابی و توسعه عدالت رویه ای را ایجاد کرده است، روایی صوری و شباهت شغلی بالایی دارد. از همین رو تصویر ذهنی شرکت کنندگان از فرایندهای مدیریتی را بهبود می بخشد.